Sociální inženýrství, aneb...
řekni mi, co chceš ode mě slyšet.
Už jsem o tom jednou psal, ale opakování je matka moudrosti. Situace je úplně jednoduchá: Hnutí ANO, resp. Andrej Babiš, provozuje web Chceme lepší Česko (chcemelepsicesko.cz). Kdokoliv na web může jít, a hlasovat tam v různejch anketách nebo se vypisovat z problémů, který trápí jeho obec/region/kraj/zemi. No a Andrej pak jezdí po Česku a lidem říká, že bude řešit... to, co mu SAMI NAPSALI!
Není to geniální? Nemusí mít žádnej program! Prostě se lidí na webu zeptá, co jim má říct, až pojede kolem, a potom jim to zopakuje! Populismus 21. století. Ale tam to zdaleka nekončí! Na web se totiž musíte nějak přihlásit a tady přichází na řadu problém, s kterým Facebook marně poslední léta bojuje: na web se jde totiž přihlásit pomocí Facebooku.
JENŽE! Když zvolíte přihlášení pomocí Facebooku, stránka si sama určí, který informace z vašeho profilu chce získávat. Facebook do toho bohužel kecá jen pramálo - nakonec jste to přece vy, kdo kliknul na tlačítko "souhlasím", "přijmout" nebo podobnou formulaci, která má za cíl jedinou věc: sbírat o vás demografický data! Že jste si nepřečetli který, nebo jste nepřemýšleli, co se s nima děje? Váš problém!
DATA, DATA, DATA...
Vzpomínáte si ještě na kauzu Cambridge Analytica v USA? Tak tady ji máte v bleděmodrým! Aby taky ne, když ji používá populista stejnýho ražení. Už víme, že stránka Chceme lepší Česko sbírá názory, ale její největší síla je to, že umí nasbíraný názory přiřadit věkový skupině, pohlaví, regionu, vašemu zaměstnání... zkrátka čemukoliv, co dokáže díky masivním datům Facebooku vytáhnout z vašeho profilu.
Hnutí ANO to potom dovoluje přizpůsobit kampaň na míru každýmu, na koho si vzpomenete. Nejen, že vám díky tomu dokáže říct, CO sami chcete slyšet, ale analýzou jazyka, chování a s pomocí kamarádek psychologie a sociologie dokáže i zjistit JAK vám to má říct, aby takový sdělení vyvolalo reakci, kterou Andrej potřebuje. Jak to vím? Protože denně jako marketér používám stejný nástroje a data, abych vám prodával produkty a služby mejch klientů.
KOMU MLUVÍ Z DUŠE?
Už začínáte rozumět, proč je tohle "hnutí" tak nebezpečný? Ve skutečnosti totiž nemá žádnou politiku. Bude vždycky říkat jen to, co bude potřeba, aby mu stoupal volební potenciál. Jenom za 7 let na scéně jsme viděli, jak plynule přešlo od sbírání hlasů konzervativní pravice, přes sociálně-demokratickej střed, až po extrémy v podobě hlasů pro SPD nebo komunisty.
Andrejovi je to jedno. Není nakonec hlavní, KDO ho bude volit, jde mu jen o to, kolik procent mu to hodí. Takže pokud patříte nešťastnou náhodu k těm, co maj pocit, že jim Andrej mluví z duše, zkuste se kriticky zamyslet nad tím, jestli to tak říkal vždycky. A pokud zjistíte, že ne, snad díky těmhle odstavcům pochopíte proč.
Protože každej hlas, co nedostane, se počítá!
Držím nám palce.