top of page

KATEGORIE

KATEGORIE

Batman - Noir v netopýřím převleku (recenze)

Přesně tohle je nový Batman. Vizuálně ohromující pocta detektivkám ze 40. let. Díkybohu za to! Bere si z nich to nejlepší a zároveň přidává to nejlepší ze současných technických možností kinematografie. A mně osobně se tenhle směr komiksovek, stejně jako u Jokera, mimořádně líbí.


Batman byl vždycky trochu temnější i ve své komiksové předloze. Nakonec, aby ne - netopýří přeci žijí ve tmě. Nicméně žádný předchozí Batman nedokázal tenhle jednoduchý fakt dobře využít. Nolanova trilogie sice byla silně nadprůměrná, ale trpěla tím, co všechny Nolanovy filmy - Nolan zkrátka neumí psát dobré postavy. Jeho filmy jsou studenější než psí čumák vymáchaný ve sněhu. Jsou vizuálně poutavé, ale nemají v sobě žádné skutečné emoce.


Tím tedy Batman Matta Reevese rozhodně netrpí. Všechny postavy mají silné a hlavně lidské motivace, slabiny i cíle. Perfektní je v tomhle kromě samotného Batmana také Catwoman, která tu má zatím největší důvod být součástí příběhu ze všech netopýřích filmů. Hlavní záporák i dílčí záporáci nejsou žádné karikatury zla, ale opět jen lidi. Speciální bod navíc patří filmu za postavu Tučňáka, který je tu (zatím) jen jedním z poručíků v mafiánské struktuře Gothamu.


Herecká sestava je vybraná perfektně. Na Pattinsona jsem se hodně těšil, protože krom kroku vedle v upíří trilogii Stmívání ukázal v každém filmu, že je skvělý herec. Postava Bruce mu v novém pojetí skvěle sedí. Catwoman v podání Zoë Kravitz nemám absolutně co vytknout, Gordon je perfektní a potěšilo mě, že většinu herců v hlavních rolích jsem vlastně vůbec neznal. I díky tomu působí snímek svěže.


A velmi cením i návrat k minimalismu pojetí samotného hrdiny. Že už to není všemocný nadpřirozeně silný génius s technologiemi, jaké nikdo jiný nemá, ale primárně chlápek v neprůstřelném obleku s tvrdou pěstí a hákem na lanku. To samé platí o padouchovi. Riddler je tu obyčejný chlap, jehož největší nástroj je jeho mozek.


Díky tomu jsme jako diváci povětšinu času ušetření megalomanských CGI scén a většina děje je... no... děj! V duchu noir detektivek netopýří hrdina postupně pátrá po padouchovi a krůček po krůčku odhaluje, kdo se za maskou vraha skrývá. Může to být kdokoliv. Scénář nám nabízí několik falešných vodítek, každé je trochu pravděpodobné a nic není stoprocentně předvídatelné jako u většiny současných filmů. Dvě a půl hodiny stopáže vypadá na papíře děsivě, na plátně ale utečou jako voda.

A pak je tu samotný Gotham. Město, kde po vzoru starých detektivek neustále prší. Město plné temných uliček, stísněných podchodů a bytovek. Město plné špíny. Prostě přesně takový Gotham, jaký člověk podle popisů čeká.


Velmi silných 9/10 a teším se, kam nás nový Batman ještě v budoucnu zavede.

Štítky:

Zpět na kategorie

bottom of page